miercuri, 6 noiembrie 2013

Bucureşti: Declaraţie politică: E-on România şi-a inaugurat noul brand “Opacitate şi răceală totală în relaţia cu consumatorii”


       

        E-ON România se remarcă încă o dată printr-o politică situată în afara prevederilor legale. Compania s-a specializat mai nou în adormirea vigilenţei A.N.R.E. prin specularea oricăror inadvertenţe din legislaţia naţională în materia furnizării de energie pentru populaţie. 

     Beneficiind de prevederile Legii 193/ 2000 şi de prevederile Codului Consumului, compania E-ON se ascunde în spatele dispoziţiilor contractelor cadru uitând că, există numeroase alte acte normative ale căror dispoziţii trebuie respectate. Cu întâietate, Parlamentul European şi Consiliul European au insistat asupra legiferării, în legislaţiile naţionale, ale unor reglementări, care să protejeze o anumită categorie de consumatori, în aceeaşi măsură, în care instituţiile europene au impus transparenţă totală în ceea ce priveşte situaţia contractuală a consumatorilor. 

      Compania E-ON Energie România ne întâmpină cu mesaje “pro client” pe pagina de internet a companiei, dorind să creeze imaginea unui distribuitor/ furnizor model. În acest sens, ultimul mesaj al domnului director general, Dan Morari, este: “Căutăm mereu soluţii prin care să fim mai aproape de clienţii noştri prin rezolvarea optimă a diverselor solicitări pe care aceştia ni le adresează”.

      Domnule director general, singura noastră solicitare ar fi să respectaţi prevederile legislaţiei naţionale şi a legislaţiei europene în domeniul energiei. În această ordine de idei art. 4 alin. 1 din Ordinul privind aprobarea standardului de performanţă pentru serviciul de furnizare a energiei electrice precizează: “Furnizorul pune la dispoziţia solicitanţilor prin intermediul serviciului clienţi (în scris) şi pe pagina proprie de internet (în format electronic), următoarele documente:
a) Condiţiile generale pentru asigurarea serviciului de furnizare a energiei electrice.
b)     Ofertele standard pentru consumatorii mici sau casnici.” 

     Dacă avem curiozitatea să urmărim pagina de internet a companiei, nu vom găsi nici o informaţie din cele redactate mai sus şi atunci adresăm legitim următoarele întrebări: Din ce cauză, domnule director, nu respectaţi prevederile Ordinului precizat mai sus?

     Mai mult, dacă analizăm Regulamentul privind activitatea de informare a consumatorilor casnici, de energie electrică şi gaze naturale, vom vedea că aveţi obligaţia conform art. 4 şi 5 să afişaţi pe pagina proprie de internet drepturile şi obligaţiile consumatorilor, principalele clauze ale contractului de furnizare, principalele condiţii generale de contractare, preţurile şi tipurile de tarife reglementate practicate. De ce nu găsim aceste informaţii la secţiunea energie electrică pe pagina dumneavoastră de internet? Aveţi intenţia să ascundeţi ceva consumatorului?

       De asemenea, acelaşi act normativ la art. 10 precizează: “În vederea realizării activităţii de informare, furnizorii de energie electrică şi gaze naturale au obligaţia de a înfiinţa, menţine şi actualiza periodic o pagină proprie de internet în conţinutul căreia să se regăsească, cel puţin, date şi informaţii din domeniile prevăzute la art. 6”, adică tocmai datele  privind condiţiile generale de contractare, preţurile, tipurile de tarife reglementate, modalităţi de măsurare, facturare, conţinutul facturii şi mijloace de plată, drepturi şi obligaţii ale consumatorilor. Mai mult, Regulamentul prevede că neîndeplinirea sau îndeplinirea necorespunzătoare a obligaţiilor prevăzute în acesta constitue contravenţie.

     În contextul dat nu înţelegem cum puteţi afirma că doriţi să fiţi mai aproape de clienţii dumneavoastră când, în practică, dovediţi o politică de opacitate şi răceală faţă de obligaţiile legale pe care le aveţi?

       Dragi colegi, compania E-ON Energie România practică, aşa cum am mai spus, o politică lipsită de transparenţă faţă de clienţii săi. Astfel, lecturând doar Ghidul de bune practici a Consiliului Autorităţilor de Reglemantare Europene din sectorul energetic, vom vedea că în ţările Uniunii Europene, furnizorii din domeniul energiei respectă obligaţia de transparenţă fixată de Consiliul European faţă de consumatori: 
 
- În Italia furnizorii sunt obligaţi să ofere note informative către consumatori înainte de încheierea contractului, într-un limbaj obişnuit, din care să reiasă clar drepturile consumatorului şi obligaţiile furnizorului plus date statistice privind reclamaţiile primite şi calitatea serviciilor furnizate.
- În Olanda, furnizorii sunt obligaţi lunar să afişeze pe pagina de internet, o fişă de punctaj cu performanţa furnizorului în activitatea cu consumatorul. Tot aici există un cod de procedură pentru consumatori având ca raţiune, protecţia acestora împotriva achiziţionării înşelătoare şi necinstite a serviciilor furnizorilor.
- În Regatul Unit este obligatoriu ca furnizorii să afişeze date statistice despre reclamaţiile la adresa lor şi modalitatea de rezolvare a acestora. 

 În România însă, deşi obligată de legiuitor să manifeste transparenţă totală în ceea ce priveşte condiţiile contratuale în relaţia cu consumatorul casnic, compania E-ON România se ascunde de consumator.

Dacă analizăm contractele pe care compania E-ON le prezintă ca ofertă posibililor clienţi vom vedea că ele se rezumă doar la prevederile stricte ale contractelor cadru, deşi nu există nici un text legal prin care să se interzică celor două părţi contractuale, să stabilească şi alte clauze atâta timp cât acestea nu încalcă prevederile legislaţiei în vigoare. În această ordine de idei din analiza Ordinului pentru aprobarea regulamentului privind furnizarea gazelor naturale la clienţii finali, observăm lipsa din contractele cu populaţia a unor clauze care sunt obligatorii, clauze care ar trebui să fie prezente la secţiunea “drepturile şi obligaţiile părţilor contractului”

Rezumând prevederile actului normativ menţionat, precizăm următoarele obligaţii ale furnizorului, obligaţii care nu se regăsesc întocmai în contractele finale cu populaţia:
Art. 23 lit. k “Să recalculeze contravaloarea facturii reprezentând serviciile prestate privind furnizarea gazelor naturale, în cazul în care se constată defectarea sistemului mijlocului de măsurare.”
Art. 23 lit. l “Să notifice clientului final orice intenţie de modificare a contractului şi să îl informeze pe acesta în momentul notificării, cu privire la dreptul de a denunţa contractul, cu respectarea prevederilor contractuale în vigoare, în cazul în care nu acceptă noile condiţii.”
Art. 23 lit. m “Să reia furnizarea gazelor naturale limitate şi/ sau sistate ca urmare a neîndeplinirii obligaţiei de plată la termenele prevăzute în contract, în termen de maximum 24 de ore de la data efectuării de către clientul final a plăţii integrale (…).”
Art. 25 lit. i -Secţiunea drepturi şi obligaţii ale clientului final-: “Să solicite furnizorului modificarea şi completarea contractului încheiat cu acesta, atunci cînd apar elemente noi ori când consideră necesară detalierea sau completarea unor clauze contractuale, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.”

Dragi colegi, compania E-ON se remarcă nu numai prin lipsa de transparenţă în relaţia cu clienţii săi sau cu  posibilii clienţi ci şi prin manopere dolosive prin omisiune prin  care premeditează încălcarea dispoziţiilor legale, cu privire la perceperea de majorări de întârziere. În acest sens, punctele 6.3 din contractul E-ON cu clienţii precum şi 7.1 lit. a din anexa numărul 2A intitulată “Condiţii standard pentru furnizarea reglementată a gazelor naturale la consumatorii casnici” sunt abuzive şi generatoare de situaţii defavorabile clienţilor în dispreţul prevederilor legale.

În acest sens, în contract la punctul 6.3 se precizează: “Neachitarea facturii reprezentând contravaloarea serviciului de furnizare a gazelor naturale, în termen de 15 zile de la data scadenţei, atrage întreruperea furnizării şi perceperea de majorări de întârziere conform prevederilor din condiţiile standard; nivelul majorării de întârziere este de 0,04 % pe zi.”

În condiţiile standard la punctual 7.1 lit a, se precizează: “Perceperea de majorări de întârziere dacă obligaţia de plată nu a fost îndeplinită în termen de 15 zile calendaristice de la data scadenţei.” Analizând cele două texte vom vedea că în anexa 2A la care trimite contractul nu este prevazut nimic, iar cuantumul majorărilor de întârziere este stabilit tot în contract ca voinţă unilaterală a furnizorului. 

Dacă analizăm prevederile condiţiilor standard emise de A.N.R.E., vom vedea că la art. 10 din cadrul secţiunii “Răspunderea contractuală”, se fixează ca elemente obligatorii în contractele cu populaţia date suplimentare, omise voit de E-ON România, prin care se stabileşte modalitatea de calcul pentru fiecare zi de întârziere, valoarea asupra căreia se calculează majorarea de întârziere, termenul de când aceasta se calculează şi precizarea esenţială că: totalul majorărilor de întârziere nu poate depăşi nivelul debitului, precizare care nu se găseşte în contractele cu populaţia.

Dragi colegi, acestea sunt doar unele din aspectele pentru care E-ON România se găseşte în culpă, evidenţiindu-se prin manifestarea unui dispreţ faţă de prevederile legale. Mai mult, amintim  Companiei E-ON că există Directiva 2009/ 73/ CE a Parlamentului European şi a Consiliului European privind normele comune pentru piaţa internă care la art. 3 alin. 3 defineşte categoria clientului vulnerabil căruia îi este recunoscut un nivel ridicat de protecţie, în special în ceea ce priveşte: “Transparenţa condiţiilor contractuale, a informaţiilor generale şi a mecanismelor de soluţionare a litigiilor” normă legală  pe care E-ON refuză să o pună în aplicare.

De asemenea, Compania E-ON refuză să pună în aplicare şi anexa 1 a aceluiaşi act normativ intitulat: “Măsuri de protecţie a consumatorului” în care se precizează la secţiunea “Dreptul de a încheia un contract” literele c) şi i): “condiţiile trebuie să fie echitabile şi se comunică în prealabil. În orice caz aceste informaţii ar trebui furnizate înainte de încheierea sau de confirmarea contractului:
c) Primirea de informaţii transparente privind preţurile şi tarifele practicate, precum şi privind condiţiile generale de acces la serviciile de furnizare a gazelor naturale şi de utilizare a acestora.
i)   Informarea corespunzătoare cu privire la consumul real de gaze naturale şi la costurile reale, suficient de frecventă, încât consumatorii să aibă posibilitatea să-şi regularizeze propriul consum de gaze naturale. Informaţiile respective sunt comunicate la intervale de timp corespunzătoare, ţinându-se seama de capacitatea echipamentelor de măsurare ale clientului. Consumatorilor nu li se pot percepe costuri suplimentare pentru acest serviciu. 

Nu în ultimul rând trebuie să aducem aminte Companiei E-ON şi de Regulamentul nr. 994/ 2010 al Parlamentului European şi al Consiliului European privind măsurile de garantare a securităţii aprovizionării cu gaze naturale, act normativ care a instituit noţiunea de consumator protejat pentru toţi consumatorii casnici racordaţi la o reţea de distribuţie a gazelor, precum şi pentru întreprinderile mici şi mijlocii şi pentru serviciile sociale esenţiale care sunt racordate, de asemenea, la o reţea de distribuţie a gazelor. 


         În baza acestei protecţii juridice, în condiţii de temperaturi extreme, în condiţii de cerere de gaze excepţional de mare sau în condiţii de afectare a infrastructurii unice principale de gaze, consumatorilor protejaţi li se recunoaşte dreptul de a fi aprovizionaţi cu gaz metan cu întâietate şi în mod obligatoriu.Declar că voi continua cu analiza situaţiei contractuale dintre clienţi finali şi furnizorul E-ON România pentru că aşa cum s-a putut vedea din această analiză preliminară, Compania E-ON caută să evite prevederile legale instituite de legiuitorul român dar şi de legiuitorul European şi mai mult pregăteşte tot felul de “surprize” clienţilor printr-o politică opacă şi rece în ceea ce priveşte drepturile şi obligaţiile părţilor precum şi condiţiile generale de încheiere a unui contract de furnizare.

     Mai mult, am constatat pe această cale, politica prin manopere dolosive a E-ON în încercarea de a-şi creea, prin omisiunea unor dispoziţii legale obligatorii, în mod premeditate, o poziţie dominantă faţă de clientul final, care nu reprezintă altceva decât o tratare cu dispreţ atât a consumatorului cât şi a legiuitorului român şi european. 

         Dragi colegi, vă invit să urmărim şi să acţionăm împreună, ca activitatea acestui furnizor să fie cât mai aproape de client, să devină transparentă şi caldă, astfel încât să nu mai fim nevoiţi să scoatem în evidenţă astfel de acţiuni, ale companiei în raport cu consumatorii situate în afara prevederilor legale.

Vă mulţumesc!   

Deputat Sorin Avram IACOBAN
Colegiul 10 Iaşi

Niciun comentariu: