Distinse domnule
Preşedinte,
Onorat prezidiu,
Stimate doamne şi stimaţi domni deputaţi
!
Cu îngăduinţa
dumneavoastră astăzi vă voi prezenta declaraţia politică intitulată:
S.O.S. Autostrada Iasi - Targu Mureş
Dragi colegi, în
urma negocierilor purtate cu reprezentanţii Comisiei Europene, autostrada Iasi – Targu Mureş
a fost prinsa în Reţeaua Europeană Centrala de Transport TEN-T, care va asigura
şi legătura între autostrada Transilvania şi Coridorul IX Pan European. Conform
estimărilor Comisiei Europene, pe termen mediu şi lung, autostrada prezintă un
grad mare de atractivitate pentru traficul internaţional de tranzit care se va
desfăşura între coridoarele Pan Europene IV şi IX, atât în ceea ce priveşte
componenta feroviară cât şi cea de transport rutier.
Această autostradă
reprezintă o necesitate a cetăţenilor din zona Moldovei, mai cu seamă a
populaţiei din judeţele care vor fi străbătute de calea rutieră şi prezintă o
importanţă strategică deosebită pentru că iniţiază un coridor de dezvoltare
pentru zona nordică ca principală axă rutieră care leagă zona Moldovei de
restul ţării. De asemenea, menţionăm faptul că, această autostradă ar trebui
finalizată în localitatea Ungheni, asigurându-se prin aceasta şi tranzitul
dinspre Republica Moldova
spre ţările din Europa Centrală şi de Vest.
Investiţia este necesară şi oportună
deoarece are capacitatea funcţională de a prelua fluxurile sporite de trafic
generate de dezvoltarea socio - economică. De asemenea, potenţialul turistic al
zonelor traversate obligă la o infrastructură rutieră adecvată.
Ceea ce a obţinut România, cu greu, în urma
negocierilor cu Comisia Europeană, a fost blocat prin invocarea unor situaţii de
costuri exagerate, cu privire la realizarea unui
kilometru din autostrada menţionată, aşa cum a înţeles fostul guvern P.D.L. să
procedeze apelând la încărcarea artificială a situaţiei de costuri, tocmai
pentru a găsi motivul renunţării la acest proiect de anvergură!
Având în vedere cele precizate, îşi
poate oare permite România să trateze cu ignoranţă această investiţie absolut
necesare pentru Romania, mai cu seamă că prognoza de trafic realizată pentru
perioada 2015-2045 este una pozitivă în ceea ce priveşte amortizarea costurilor
acestei investiţii ?
Dragi colegi, ştim că României,
pentru perioada 2014-2020, îi sunt rezervate fonduri de doar 3 miliarde de euro
în ceea ce priveşte infrastructura rutieră şi că bugetul naţional nu ar putea
acoperi diferenţa însă, având la dispoziţie un studiu de fezabilitate corect
relizat, pe baza căruia s-ar obţine o
situaţie de costuri reală, ar fi posibilă găsirea unor soluţii coerente de finanţare pe tronsoane diferite, prin intermediul
unor parteneriate public - private, avându-se in vedere faptul că se discută
schimbarea legii parteneriatului public - privat tocmai pentru a înlesni
obţinerea de susţineri financiare de acest gen.
Considerăm pe această cale că tergiversarea
proiectului autostrăzii Iasi - Targu Mureş ar fi o greşeală pe care statul român
nu şi-o poate permite. Pe această
cale susţinem imperativ revizuirea studiului de fezabilitate şi realizarea proiectului
tehnic, astfel încât să fim puşi în postura de a analiza o situaţie de costuri
reală, nu una încărcată artificial aşa cum au procedat cei din guvernarea
anterioară portocalie.
Dragi colegi, toţi parlamentarii U.S.L.
de Iaşi precum şi alţi parlamentari din zona Moldovei vor propune un amendament
la Legea Bugetului
care să permită actualizarea studiului de fezabilitate şi relizarea proiectului
tehnic pentru autostrada Iasi – Targu Mureş ca fiind o necesitate primordială
pentru statul român. În cazul în care Guvernul nu va manifesta flexibilitate
faţă de amendamentul propus, ne rezervăm dreptul de a nu vota Legea Bugetului.
Vă
mulţumesc pentru atentie!
Deputat
PSD Iacoban Sorin Avram
Colegiul 10 Iaşi
Un comentariu:
Ma bucur ca un parlamentar de Iasi, mai ales USL, cere ca guvernul sa isi respecte promisiunea fata de noi, cetatenii din Moldova, respectiv Iasi. Va felicit dle. Iacoban si sper sa reusiti, impreuna co colegii dvs. din judetele Moldovei,sa demareze proiectul autostrazii Tg. Mures - Ungheni.
Trimiteți un comentariu