E-ON România se
remarcă încă o dată printr-o politică situată în afara prevederilor legale.
Compania s-a specializat mai nou în adormirea vigilenţei A.N.R.E. prin specularea
oricăror inadvertenţe din legislaţia naţională în materia furnizării de energie
pentru populaţie.
Beneficiind de prevederile Legii 193/ 2000 şi de prevederile
Codului Consumului, compania E-ON se ascunde în spatele dispoziţiilor
contractelor cadru uitând că, există numeroase alte acte normative ale căror
dispoziţii trebuie respectate. Cu întâietate, Parlamentul European şi Consiliul
European au insistat asupra legiferării, în legislaţiile naţionale, ale unor reglementări, care să protejeze o anumită categorie
de consumatori, în aceeaşi măsură, în care instituţiile europene au impus
transparenţă totală în ceea ce priveşte situaţia contractuală
a consumatorilor.
Compania E-ON Energie România ne întâmpină
cu mesaje “pro client” pe pagina de internet a companiei, dorind să creeze
imaginea unui distribuitor/ furnizor model. În acest sens, ultimul mesaj al
domnului director general, Dan Morari, este: “Căutăm mereu soluţii prin care să fim mai aproape de clienţii noştri
prin rezolvarea optimă a diverselor solicitări pe care aceştia ni le
adresează”.
Domnule director
general, singura noastră solicitare ar fi să respectaţi prevederile legislaţiei
naţionale şi a legislaţiei europene în domeniul energiei. În această ordine de
idei art. 4 alin. 1 din Ordinul privind aprobarea standardului de performanţă
pentru serviciul de furnizare a energiei electrice precizează: “Furnizorul pune la dispoziţia
solicitanţilor prin intermediul serviciului clienţi (în scris) şi pe pagina
proprie de internet (în format electronic), următoarele documente:
a)
Condiţiile generale
pentru asigurarea serviciului de furnizare a energiei electrice.
b)
Ofertele standard
pentru consumatorii mici sau casnici.”
Dacă avem
curiozitatea să urmărim pagina de internet a companiei, nu vom găsi nici o
informaţie din cele redactate mai sus şi atunci adresăm legitim următoarele
întrebări: Din ce cauză, domnule director, nu respectaţi prevederile Ordinului
precizat mai sus?
Mai mult, dacă analizăm Regulamentul privind activitatea de
informare a consumatorilor casnici, de energie electrică şi gaze naturale, vom
vedea că aveţi obligaţia conform art. 4 şi 5 să afişaţi pe pagina proprie de
internet drepturile şi obligaţiile
consumatorilor, principalele clauze ale contractului de furnizare, principalele
condiţii generale de contractare, preţurile şi tipurile de tarife reglementate
practicate. De ce nu găsim aceste informaţii la secţiunea energie electrică
pe pagina dumneavoastră de internet? Aveţi intenţia să ascundeţi ceva
consumatorului?
De asemenea,
acelaşi act normativ la art. 10 precizează: “În vederea realizării activităţii de informare, furnizorii de energie
electrică şi gaze naturale au obligaţia de a înfiinţa, menţine şi actualiza
periodic o pagină proprie de internet în conţinutul căreia să se regăsească,
cel puţin, date şi informaţii din domeniile prevăzute la art. 6”, adică tocmai datele privind condiţiile
generale de contractare, preţurile, tipurile de tarife reglementate, modalităţi
de măsurare, facturare, conţinutul facturii şi mijloace de plată, drepturi şi
obligaţii ale consumatorilor. Mai mult, Regulamentul prevede că
neîndeplinirea sau îndeplinirea necorespunzătoare a obligaţiilor prevăzute în
acesta constitue contravenţie.
În contextul dat nu
înţelegem cum puteţi afirma că doriţi să fiţi mai aproape de clienţii
dumneavoastră când, în practică, dovediţi o politică de opacitate şi răceală
faţă de obligaţiile legale pe care le aveţi?
Dragi colegi,
compania E-ON Energie România practică, aşa cum am mai spus, o politică lipsită
de transparenţă faţă de clienţii săi. Astfel, lecturând doar Ghidul de bune
practici a Consiliului Autorităţilor de Reglemantare Europene din sectorul
energetic, vom vedea că în ţările Uniunii Europene, furnizorii din domeniul
energiei respectă obligaţia de transparenţă fixată de Consiliul European faţă
de consumatori:
- În Italia
furnizorii sunt obligaţi să ofere note informative către consumatori înainte de
încheierea contractului, într-un limbaj obişnuit, din care să reiasă clar
drepturile consumatorului şi obligaţiile furnizorului plus date statistice
privind reclamaţiile primite şi calitatea serviciilor furnizate.
- În Olanda,
furnizorii sunt obligaţi lunar să afişeze pe pagina de internet, o fişă de
punctaj cu performanţa furnizorului în activitatea cu consumatorul. Tot aici
există un cod de procedură pentru consumatori având ca raţiune, protecţia
acestora împotriva achiziţionării înşelătoare şi necinstite a serviciilor
furnizorilor.
- În Regatul Unit
este obligatoriu ca furnizorii să afişeze date statistice despre reclamaţiile
la adresa lor şi modalitatea de rezolvare a acestora.
În România însă,
deşi obligată de legiuitor să manifeste transparenţă totală în ceea ce priveşte
condiţiile contratuale în relaţia cu consumatorul casnic, compania E-ON România
se ascunde de consumator.
Dacă analizăm
contractele pe care compania E-ON le prezintă ca ofertă posibililor clienţi vom
vedea că ele se rezumă doar la prevederile stricte ale contractelor cadru, deşi
nu există nici un text legal prin care să se interzică celor două părţi
contractuale, să stabilească şi alte clauze atâta timp cât acestea nu încalcă
prevederile legislaţiei în vigoare. În această ordine de idei din analiza Ordinului
pentru aprobarea regulamentului privind furnizarea gazelor naturale la clienţii
finali, observăm lipsa din contractele cu populaţia a unor clauze care sunt
obligatorii, clauze care ar trebui să fie prezente la secţiunea “drepturile şi obligaţiile părţilor contractului”.
Rezumând prevederile actului normativ menţionat, precizăm următoarele obligaţii
ale furnizorului, obligaţii care nu se regăsesc întocmai în contractele finale
cu populaţia:
Art. 23 lit. k “Să recalculeze contravaloarea facturii reprezentând serviciile prestate
privind furnizarea gazelor naturale, în cazul în care se constată defectarea
sistemului mijlocului de măsurare.”
Art. 23 lit. l “Să notifice clientului final orice
intenţie de modificare a contractului şi să îl informeze pe acesta în momentul
notificării, cu privire la dreptul de a denunţa contractul, cu respectarea
prevederilor contractuale în vigoare, în cazul în care nu acceptă noile
condiţii.”
Art. 23 lit. m “Să reia furnizarea gazelor naturale
limitate şi/ sau sistate ca urmare a neîndeplinirii obligaţiei de plată la
termenele prevăzute în contract, în termen de maximum 24 de ore de la data
efectuării de către clientul final a plăţii integrale (…).”
Art. 25 lit. i -Secţiunea drepturi şi obligaţii ale
clientului final-: “Să solicite furnizorului modificarea şi completarea
contractului încheiat cu acesta, atunci cînd apar elemente noi ori când
consideră necesară detalierea sau completarea unor clauze contractuale, în
conformitate cu prevederile legale în vigoare.”
Dragi colegi, compania
E-ON se remarcă nu numai prin lipsa de transparenţă în relaţia cu clienţii săi
sau cu posibilii clienţi ci şi prin
manopere dolosive prin omisiune prin
care premeditează încălcarea dispoziţiilor legale, cu privire la
perceperea de majorări de întârziere. În acest sens, punctele 6.3 din
contractul E-ON cu clienţii precum şi 7.1 lit. a din anexa numărul 2A
intitulată “Condiţii standard pentru
furnizarea reglementată a gazelor naturale la consumatorii casnici” sunt
abuzive şi generatoare de situaţii defavorabile clienţilor în dispreţul
prevederilor legale.
În acest sens, în
contract la punctul 6.3 se precizează: “Neachitarea
facturii reprezentând contravaloarea serviciului de furnizare a gazelor
naturale, în termen de 15 zile de la data scadenţei, atrage întreruperea
furnizării şi perceperea de majorări de întârziere conform prevederilor din
condiţiile standard; nivelul majorării
de întârziere este de 0,04 % pe zi.”
În condiţiile
standard la punctual 7.1 lit a, se precizează: “Perceperea de majorări de întârziere dacă obligaţia de plată nu a fost
îndeplinită în termen de 15 zile calendaristice de la data scadenţei.” Analizând
cele două texte vom vedea că în anexa 2A la care trimite contractul nu este
prevazut nimic, iar cuantumul majorărilor de întârziere este stabilit tot în
contract ca voinţă unilaterală a
furnizorului.
Dacă analizăm
prevederile condiţiilor standard emise de A.N.R.E., vom vedea că la art. 10 din
cadrul secţiunii “Răspunderea
contractuală”, se fixează ca elemente obligatorii în contractele cu
populaţia date suplimentare, omise voit de E-ON România, prin care se
stabileşte modalitatea de calcul pentru fiecare zi de întârziere, valoarea
asupra căreia se calculează majorarea de întârziere, termenul de când aceasta
se calculează şi precizarea esenţială că: totalul
majorărilor de întârziere nu poate depăşi nivelul debitului, precizare care nu
se găseşte în contractele cu populaţia.
Dragi colegi,
acestea sunt doar unele din aspectele pentru care E-ON România se găseşte în
culpă, evidenţiindu-se prin manifestarea unui dispreţ faţă de prevederile
legale. Mai mult, amintim Companiei E-ON
că există Directiva 2009/ 73/ CE a Parlamentului European şi a Consiliului
European privind normele comune pentru piaţa internă care la art. 3 alin. 3
defineşte categoria clientului
vulnerabil căruia îi este recunoscut un nivel ridicat de protecţie, în
special în ceea ce priveşte: “Transparenţa
condiţiilor contractuale, a informaţiilor generale şi a mecanismelor de
soluţionare a litigiilor” normă legală
pe care E-ON refuză să o pună în aplicare.
De asemenea, Compania
E-ON refuză să pună în aplicare şi anexa 1 a aceluiaşi act normativ intitulat: “Măsuri de protecţie a consumatorului” în
care se precizează la secţiunea “Dreptul de a încheia un contract” literele c)
şi i): “condiţiile trebuie să fie echitabile şi se comunică în prealabil. În
orice caz aceste informaţii ar trebui furnizate înainte de încheierea sau de
confirmarea contractului:
c) Primirea de
informaţii transparente privind preţurile şi tarifele practicate, precum şi
privind condiţiile generale de acces la serviciile de furnizare a gazelor naturale
şi de utilizare a acestora.
i) Informarea
corespunzătoare cu privire la consumul real de gaze naturale şi la costurile
reale, suficient de frecventă, încât consumatorii să aibă posibilitatea să-şi
regularizeze propriul consum de gaze naturale. Informaţiile respective sunt comunicate
la intervale de timp corespunzătoare, ţinându-se seama de capacitatea
echipamentelor de măsurare ale clientului. Consumatorilor nu li se pot percepe
costuri suplimentare pentru acest serviciu.
Nu în ultimul rând
trebuie să aducem aminte Companiei E-ON şi de Regulamentul nr. 994/ 2010 al
Parlamentului European şi al Consiliului European privind măsurile de garantare
a securităţii aprovizionării cu gaze naturale, act normativ care a instituit
noţiunea de consumator protejat
pentru toţi consumatorii casnici racordaţi la o reţea de distribuţie a gazelor,
precum şi pentru întreprinderile mici şi mijlocii şi pentru serviciile sociale
esenţiale care sunt racordate, de asemenea, la o reţea de distribuţie a
gazelor.
În baza acestei protecţii juridice, în condiţii de temperaturi
extreme, în condiţii de cerere de gaze excepţional de mare sau în condiţii de
afectare a infrastructurii unice principale de gaze, consumatorilor protejaţi
li se recunoaşte dreptul de a fi aprovizionaţi cu gaz metan cu întâietate şi în
mod obligatoriu.Declar că voi
continua cu analiza situaţiei contractuale dintre clienţi finali şi furnizorul
E-ON România pentru că aşa cum s-a putut vedea din această analiză preliminară,
Compania E-ON caută să evite prevederile legale instituite de legiuitorul român
dar şi de legiuitorul European şi mai mult pregăteşte tot felul de “surprize” clienţilor printr-o politică
opacă şi rece în ceea ce priveşte drepturile şi obligaţiile părţilor precum şi
condiţiile generale de încheiere a unui contract de furnizare.
Mai mult, am
constatat pe această cale, politica prin manopere dolosive a E-ON în încercarea
de a-şi creea, prin omisiunea unor dispoziţii legale obligatorii, în mod premeditate,
o poziţie dominantă faţă de clientul final, care nu reprezintă altceva decât o
tratare cu dispreţ atât a consumatorului cât şi a legiuitorului român şi
european.
Dragi colegi, vă
invit să urmărim şi să acţionăm împreună, ca activitatea acestui furnizor să
fie cât mai aproape de client, să devină transparentă şi caldă, astfel încât să
nu mai fim nevoiţi să scoatem în evidenţă astfel de acţiuni, ale companiei în
raport cu consumatorii situate în afara prevederilor legale.
Vă mulţumesc!
Deputat Sorin Avram IACOBAN
Colegiul 10 Iaşi
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu