Distinse domnule Preşedinte,
Onorat prezidiu,
Stimate doamne şi stimaţi domni deputaţi
!
Cu îngăduinţa
dumneavoastră astăzi vă voi prezenta declaraţia politică intitulată:
Şahul, materie opţională de studiu în şcoli
Dragi colegi, în
anul 2011 Parlamentul European îşi lua angajamentul să aprobe o declaraţie cu
privire la introducerea şahului în sistemul de învăţământ din Uniunea
Europeană. În aceeaşi ordine de idei Comisia Europeană a fost invitată să ia în
considerare rezultatele studiilor disponibile referitoare la acest program
asupra dezvoltării copiilor, definind şahul ca sport accesibil pentru copiii
din toate grupurile sociale, care poate sprijini coeziunea socială şi poate
contribui la obiectivul politicilor cum ar fi: integrarea socială, combaterea
discriminării, reducerea ratelor criminalităţii şi chiar combaterea diferitelor dependenţe.
Propunerea se sprijinea pe
faptul că indiferent de vârsta copiilor, şahul poate ameliora concentrarea,
răbdarea şi persistenţa acestora şi poate dezvolta în ei simţul creativităţii,
al intuiţiei, al memoriei precum şi abilităţi analitice şi decizionale,
dezvoltând în final hotărârea, motivaţia şi fair-play-ul.
Acest
punct de vedere al Comisiei Europene a făcut ca în multe ţări din Uniunea
Europeană să se grăbească procesul de introducere a şahului ca materie
opţională sau obligatorie în şcoli, multe dintre state având proiecte pilot de
acest gen care au demonstrat rezultate deosebite.
Deşi nu este stat al Uniunii
Europene, Armenia s-a raliat acetui punct de vedere prin ministrul Educaţiei,
Arman Aivazian, care a susţinut introducerea şahului ca disciplină de studiu în
şcolile primare începând de la vârsta de 6 ani, de două ori pe săptămână,
lecţiile urmând a stimula dezvoltarea intelectuală şi gândirea flexibilă şi
înţeleaptă.
Dragi
colegi, introducerea şahului ca disciplină în învăţământul primar a fost una
din principalele teme care mi-am asumat-o odată cu depunerea candidaturii la Federaţia Română
de Şah. Trebuie să vă precizez că am avut numeroase proiecte la şcolile ieşene
încă de pe vremea când eram consilier local, proiecte care au fost foarte bine
primite atât de copii şi părinţi, cât şi de cadrele didactice care ne-au
solicitat la unison depunerea tuturor eforturilor pentru introducerea şahului
ca disciplină în învăţământul primar.
Evident că preocuparea mea pentru acest
sport şi implicarea mea activă în susţinerea acestui sport nu a lăsat
insensibil Ministerul Educaţiei Naţionale care a fost de acord ca începând din
anul şcolar 2014 – 2015 şahul să poată fi studiat ca materie opţională în şcoli,
în învâţâmăntul primar, disciplina numindu-se sugestiv: „educaţie prin şah”.
Mă bucur că domnul ministru Remus Pricopie a aprobat programele şcolare pentru
materia „educaţie prin şah” anul I şi II de studiu, dând prin aceasta
posibilitatea elevilor români să se familiarizeze cu tabla de şah, cu regulile
de joc şi să decodifice semnificaţia semnelor convenţionale utilizate în
partida de şah. Exerciţiile de interpretare, observaţia, simularea unor
situaţii de joc, calculul unor variante de joc, sunt etape pe care elevii români
le vor putea parcurge în cei doi ani de studiu.
Aşa cum
bine se precizează şi în nota de fundamentare a ministerului, şahul poate
contribui la creşterea coeficientului de inteligenţă, la îmbunătăţirea
capacităţii de comunicare şi a aptitudinii de a identifica moduri de gândire şi
acţiune. Copiii vor învăţa într-un plan concret şi bine aplicat să ia decizii
rapide şi corecte sub presiunea timpului.
Dezvoltarea gândirii critice şi
creative poate ajuta în mod eficient şcolarul la dezvoltarea spiritului de
observaţie şi la însuşirea sentimentului de toleranţă faţă de semeni, fiind de
asemenea demonstrat că şahul poate ajuta uneori şi la rezolvarea unor situaţii de dependenţă ale copiilor. Nu în ultimul
rând, tocmai pentru că este un joc al minţii, şahul reprezintă o sursă de
interes, amuzament şi satisfacţie, învăţând practicantul cum să căştige şi cum
să piardă în mod elegant.
Consider
că prin aprobarea acestei discipline şcolare, Ministerul Educaţiei Naţionale a
făcut un pas important în susţinerea unor programe educative care să contribuie
la creşterea sănătoasă a şcolarilor de vârstă mică. De asemenea nu în ultimul
caz ţin să menţionez foarte buna colaborare în scopul promovării acestei
discipline de studiu între Ministerul Educaţiei Naţionale şi Federaţia Română
de Şah, reuşind prin eforturi comune alinierea şi la punctul de vedere european
cu privire la rolul şahului în dezvoltarea psihosocială a elevilor din
învăţământul primar.
Vă
mulţumesc!
Deputat PSD
Sorin Avram IACOBAN
Colegiul 10 Iaşi
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu