marți, 1 aprilie 2014

Bucureşti - declaraţia politică: Şahul, materie opţională de studiu în şcoli



    

  
    Distinse domnule Preşedinte,
    Onorat prezidiu,
    Stimate doamne şi stimaţi domni deputaţi !   
  Cu îngăduinţa dumneavoastră astăzi vă voi prezenta declaraţia politică intitulată:

Şahul, materie opţională de studiu în şcoli

Dragi colegi, în anul 2011 Parlamentul European îşi lua angajamentul să aprobe o declaraţie cu privire la introducerea şahului în sistemul de învăţământ din Uniunea Europeană. În aceeaşi ordine de idei Comisia Europeană a fost invitată să ia în considerare rezultatele studiilor disponibile referitoare la acest program asupra dezvoltării copiilor, definind şahul ca sport accesibil pentru copiii din toate grupurile sociale, care poate sprijini coeziunea socială şi poate contribui la obiectivul politicilor cum ar fi: integrarea socială, combaterea discriminării, reducerea ratelor criminalităţii şi chiar combaterea diferitelor dependenţe.  

Propunerea se sprijinea pe faptul că indiferent de vârsta copiilor, şahul poate ameliora concentrarea, răbdarea şi persistenţa acestora şi poate dezvolta în ei simţul creativităţii, al intuiţiei, al memoriei precum şi abilităţi analitice şi decizionale, dezvoltând în final hotărârea, motivaţia şi fair-play-ul.

Acest punct de vedere al Comisiei Europene a făcut ca în multe ţări din Uniunea Europeană să se grăbească procesul de introducere a şahului ca materie opţională sau obligatorie în şcoli, multe dintre state având proiecte pilot de acest gen care au demonstrat rezultate deosebite. 

Deşi nu este stat al Uniunii Europene, Armenia s-a raliat acetui punct de vedere prin ministrul Educaţiei, Arman Aivazian, care a susţinut introducerea şahului ca disciplină de studiu în şcolile primare începând de la vârsta de 6 ani, de două ori pe săptămână, lecţiile urmând a stimula dezvoltarea intelectuală şi gândirea flexibilă şi înţeleaptă.

Dragi colegi, introducerea şahului ca disciplină în învăţământul primar a fost una din principalele teme care mi-am asumat-o odată cu depunerea candidaturii la Federaţia Română de Şah. Trebuie să vă precizez că am avut numeroase proiecte la şcolile ieşene încă de pe vremea când eram consilier local, proiecte care au fost foarte bine primite atât de copii şi părinţi, cât şi de cadrele didactice care ne-au solicitat la unison depunerea tuturor eforturilor pentru introducerea şahului ca disciplină în învăţământul primar. 

Evident că preocuparea mea pentru acest sport şi implicarea mea activă în susţinerea acestui sport nu a lăsat insensibil Ministerul Educaţiei Naţionale care a fost de acord ca începând din anul şcolar 2014 – 2015 şahul să poată fi studiat ca materie opţională în şcoli, în învâţâmăntul primar, disciplina numindu-se sugestiv: „educaţie prin şah”. Mă bucur că domnul ministru Remus Pricopie a aprobat programele şcolare pentru materia „educaţie prin şah” anul I şi II de studiu, dând prin aceasta posibilitatea elevilor români să se familiarizeze cu tabla de şah, cu regulile de joc şi să decodifice semnificaţia semnelor convenţionale utilizate în partida de şah. Exerciţiile de interpretare, observaţia, simularea unor situaţii de joc, calculul unor variante de joc, sunt etape pe care elevii români le vor putea parcurge în cei doi ani de studiu. 

Disciplina opţională, şah prin educaţie, are rolul de a facilita trecerea de la abordarea şahului ca joc, la abordarea acestuia ca ştiinţă cu ajutorul unei metodologii proprii bazată pe observaţie, culegeri de informaţii, exerciţiu, predicţie, planificare. 
 
Aşa cum bine se precizează şi în nota de fundamentare a ministerului, şahul poate contribui la creşterea coeficientului de inteligenţă, la îmbunătăţirea capacităţii de comunicare şi a aptitudinii de a identifica moduri de gândire şi acţiune. Copiii vor învăţa într-un plan concret şi bine aplicat să ia decizii rapide şi corecte sub presiunea timpului. 

Dezvoltarea gândirii critice şi creative poate ajuta în mod eficient şcolarul la dezvoltarea spiritului de observaţie şi la însuşirea sentimentului de toleranţă faţă de semeni, fiind de asemenea demonstrat că şahul poate ajuta uneori şi la rezolvarea unor situaţii de dependenţă ale copiilor. Nu în ultimul rând, tocmai pentru că este un joc al minţii, şahul reprezintă o sursă de interes, amuzament şi satisfacţie, învăţând practicantul cum să căştige şi cum să piardă în mod elegant.

Consider că prin aprobarea acestei discipline şcolare, Ministerul Educaţiei Naţionale a făcut un pas important în susţinerea unor programe educative care să contribuie la creşterea sănătoasă a şcolarilor de vârstă mică. De asemenea nu în ultimul caz ţin să menţionez foarte buna colaborare în scopul promovării acestei discipline de studiu între Ministerul Educaţiei Naţionale şi Federaţia Română de Şah, reuşind prin eforturi comune alinierea şi la punctul de vedere european cu privire la rolul şahului în dezvoltarea psihosocială a elevilor din învăţământul primar.


  Vă mulţumesc!

Deputat PSD

Sorin Avram IACOBAN

Colegiul 10 Iaşi

Niciun comentariu: