marți, 3 februarie 2015

București - Declarația politică: Parlamentul bicameral consolidează statul de drept


Distinse domnule Preşedinte,
Onorat prezidiu,
Stimate doamne şi stimaţi domni deputaţi !   
Cu îngăduinţa dumneavoastră astăzi vă voi prezenta declaraţia
politică intitulată:


Parlamentul bicameral consolidează statul de drept

            Dragi colegi, sesiunea parlamentară februarie 2015-iunie 2015 debutează, printre altele, sub spectrul revizuirii Constituţiei României. Una din cele mai disputate norme constituţionale este modelul de sistem parlamentar care să fie adoptat de România. Unii sunt susţinători acerbi ai Unicameralismului, alţii ai Bicameralismului, urmărind, într-un fel sau altul, să câştige simpatia populaţiei, fără să ofere alegătorului român date despre aceste sisteme cu avantaje şi dezavantaje, astfel încât, alegătorul român să fie în deplină cunoştiinţă de cauză când optează pentru unul din sisteme.

            Sunt un susţinător al Bicameralismului Parlamentar pentru considerentele următoare, pe care doresc să le aduc şi la cunoştiinţa românilor:

1. Tradiţia democratică a susţinătorilor sistemului republican consacra Bicameralismul în una din cele două forme: Bicameralism egalitar (adoptat şi de România prin Constituţiile din 1991 şi 2003) şi Bicameralism inegalitar (adoptat în general de democraţiile vest-europene);

2. Unicameralismul ţine mai mult de tradiţia ţărilor cu populaţie redusă cu excepţia Chinei, sau a ţărilor nordice care consacra şi sistemul monarhic: Croaţia, Danemarca, Finlanda, Islanda, Israel, Suedia, Scoţia, Mauritius, Irak, China, Azerbaijan, Venezuela.

            În schimb, Bicameralismul este caracteristic ţărilor foarte dezvoltate, cu o tradiţie democratică consolidată, reprezentând modelul european consacrat, fiind adoptat de 17 ţări din Europa printre care menţionez: Regatul Unit, Germania, Franţa, Cehia, Irlanda, Italia, Spania, Polonia dar şi Statele Unite ale Americii.
            Ideea Bicameralismului parlamentar îşi are obârşia în Regatul Unit şi s-a născut ca necesitate la împiedicarea unei tiranii parlamentare în sensul în care cele două Camere ale Parlamentului se pot bloca între ele. De asemenea, nu trebuie să uităm că Bicameralismul consolidează echilibrul puterilor în stat şi în nici un caz nu frânează procesul legislativ ci îl eficientizează prin corectarea erorilor uneia dintre Camere. Singura problemă identificată ar fi identitatea atribuţiilor celor două Camere (în sistemul Bicameralismului egalitar, sistem preluat şi de noi), nu Bicameralismul în esenţa sa.

3. Nu cred că populaţia doreşte să se întoarcă la “divanul domnesc“ sau “Marea Adunare Naţională“, manifestări ale sistemului unicameral.

Dragi colegi, ideea că Parlamentul Unicameral ar presupune, în mod automat şi reducerea cheltuielilor este o falsă idee. Rolul Parlamentului nu este acela de a consuma cât mai puţini bani ci rolul său este dat de Constituţia României, acela de a fi unica autoritate legiuitoare a ţării şi de a controla  activitatea Guvernului României. Dacă singura problemă a bicameralismul este reprezentată de costuri, de ce nu desfiinţăm de tot Parlamentul ? Suntem în prezenţa, a aceleiaşi idei  populiste prezentată de anumite sondaje de opinie în care, peste 60 % dintre români ar dori desfiinţarea totală a sistemului de taxe, pe considerentul că vor avea mai mulţi bani în buzunar, dar fără să se gândească la consecinţe.

Legile, spune profesorul Aurelian Muntean, sunt un produs legislativ menit să reglementeze o realitate complexă, reprezentată şi de un număr mare de interese. O asemenea realitate poate  fi mult mai fidelă  când cele două Camere ale Parlamentului se pot verifica între ele.

Într-adevăr, un Parlament unicameral poate fi mai eficient dar în niciun caz şi calitativ. Să nu uităm că suntem într-o democraţie reprezentativă, în care, esenţa este reprezentarea tuturor opiniilor şi tuturor realităţilor sociale. Mai mult, în condiţiile în care România a avut în ultimii ani o dictatură preşedinţială, un Parlament Unicameral, cu posibilitatea de a fi dizolvat de Preşedinte, ar reprezenta consacrarea unei dictaturi unipersonale.

Soluţia reală pentru starea propriei noastre naţiuni ar fi Bicameralismul, cu o Cameră superioară (Senatul) care să nu poată fi dizolvată de Preşedinte pentru nici un motiv, pe durata mandatului ei.

Problema corupţiei politicienilor şi, în speţă, a parlamentarilor, nu este rezolvată de Unicameralism pe idea falsă, mai putini parlamentari = mai puţini corupţi. Problema corupţiei oamenilor politici trebuie rezolvată doar de puterea judecătorească independentă. Divizarea legislativă (cele 2 Camere), nu presupune şi divizarea suveranităţii deoarece este vorba doar de o separare pur funcţională. Bicameralismul eficientizează principiul separaţiei puterilor statului şi întăreşte echilibrul şi soliditatea regimului democratic. Evident, în cei 25 de ani de democraţie din România, puterea legiuitoare a repurtat câteva eşecuri de marcă, dar asta nu înseamna că Bicameralismul nu este oportun ci că Bicameralismul nu a funcţionat cum trebuie.

Problema din România, în ceea ce priveşte puterea legiuitoare, este adoptarea de către Constituţia României a Bicameralismului egalitar, situaţie neconformă cu tradiţia politică românească. Dar ce s-ar întampla dacă decidenţii politici ar opta pentru un Bicameralism inegalitar?

Susţin revizuirea Constituţie României în idea preluării sistemului Bicameralismului inegalitar, propriu tuturor democraţiilor vestice autentice. Acest lucru nu înseamnă altceva decât:
- atribuţii diferite pentru cele două Camere ale Parlamentului, sprijinită de principiul diferenţierii prerogativelor;

- schimbarea modalităţii de desemnare pentru cele două Camere (modalităţi de desemnare diferite). De exemplu – Camera inferioară aleasă în mod direct de populaţie şi Camera Superioară în care pe lângă modul de desemnare directă să se instituie şi Instituţia senatorului de drept din care să poată face parte personalităţi de seamă (preşedintele Academiei Române, foşti şefi de stat, şefii cultelor religioase etc.);

- schimbarea regimului vârstei minime pentru a putea depune candidatura, în cazul Camerei Superioare;

- limitarea numărului de Parlamentari prin Constituţie, maxim 300 pentru Camera inferioară şi o normă exactă şi determinată de reprezentativitate pentru Camera Superioară;

- imposibilitatea de dizolvare de către Preşedinte a Camerei Superioare.

Această reformă a Bicameralismului românesc ar reprezenta o măsură importantă pentru eradicarea radicalismului unei camere inferioare aleasă în mod direct, dar ar conduce şi la eficientizarea produsului legislativ cât şi la reducerea costurilor. De asemenea, prin imposibilitatea de dizolvare de către Preşedinte a Camerei superioare, s-ar rezolva şi problema tranziţiei parlamentare într-o perioadă de criză guvernamentală, cât şi eventuala încercare a unui Preşedinte de a deveni “despot absolut”.

Dragi colegi, salut pe acestă cale şi iniţiativa de a schimba programul de lucru al Camerei Deputatilor. Este o iniţiativă  oportună şi care trebuie fructificată cât mai urgent. La fiecare sfârşit de sesiune parlamentară buletinele de ştiri ne critică, în mod justificat, pe tema proiectelor de lege care au întârziat în Parlament, sau care au parte de modalitatea adoptării tacite. Este evident faptul că cele 4 zile de lucru trebuie judicious administrate pentru creşterea calităţii muncii noastre. Recentele critici din Raportul M.C.V. cu privire la faptul că în România Guvernul optează prea des la ordonanţe de urgenţă se datorează şi ineficienţei activităţii parlamentare. Nu mai spun de încrederea populaţiei în Parlamentul României care a atins minimul istoric.

         În decembrie 2014 alegătorul român a completat cel mai fidel sondaj în ceea ce priveşte toată clasa politică din România. Un altfel de politică înseamnă şi o altă abordare din partea noastră. Să nu uităm dragi colegi, că suntem demnitari aflaţi în slujba populaţiei, singura titulară a principiului suveranităţii. Dacă vom reuşi să muncim mai mult şi mai bine în cele 4 zile de lucru de la Parlament, cu siguranţă Guvernul nu va mai putea fi pus în situaţia de a suplini vidul legislativ cu Ordonanţe de Urgenţă.

         Nu în ultimul rând, mă declar un susţinător necondiţionat al revizuirii Constituţiei în sensul reducerii vacanţei parlamentare de la 3 luni la 2 luni, corespunzătoare lunilor august şi ianuarie.
 
        Dacă puterea judecătorescă are doar 2 luni de vacanţă, dacă  puterea executivă are, în principiu, doar o lună de vacanţă, de ce noi, puterea legislativă, să avem 3 luni, în situaţia în care atâtea legi aşteaptă să intre pe ordinea de zi şi sunt amânate de la o sesiune la alta? Aştept ca acest punct de vedere să aibă foarte mulţi aderenţi pentru că el, nu reprezintă altceva decât o dovadă de responsabilitate faţă de cei care ne-au desemnat să îi reprezentăm în Parlament .

                                                                     Vă mulţumesc!


                                                                         Deputat,

                                                            Sorin Avram IACOBAN

                                                                  Colegiul 10, Iași

Niciun comentariu: