Distinse domnule Preşedinte,
Onorat prezidiu,
Stimate doamne şi stimaţi domni deputaţi!
Cu îngăduinţa dumneavoastră, astăzi vă voi prezenta declaraţia politică intitulată:
Demersurile pentru
realizarea autostrazii Ungheni – Iasi – Targu Mures continua
Dragi
colegi, tin sa va multumesc dumneavoastra, celor 74 de deputati si senatori de
diferite coloraturi politice care ati aderat demersului meu initiat pentru
revizuirea master - planului privind infrastructura de transport a României.
Evident, obiectul acestei revizuiri îl constitue introducerea, ca prioritate
strategică, pentru segmentul de finanţare 2015-2020, a autostrăzii cu
denumirea generică Est-Vest sau, aşa cum mai este cunoscută, a autostrăzii Tg.
Mureş- Iaşi- Ungheni. Ceea ce este important de menţionat este faptul că Comisarul
European ce reprezinta Romania, doamna Corina Creţu, a insistat pentru
finalizarea reţelei TEN-T pe teritoriu national ca o obligaţie care trebuie să
fie cuprinsă în master-plan, o obligaţie pe care statul român trebuie să o indeplineasca
cu prioritate.
În ultimii ani,
România a înregistrat progrese mari în negocierile purtate cu Comisia Europeană
şi Consiliul pentru Transport, Telecomunicaţii şi Energie al Uniunii Europene,
în ceea ce priveşte infrastructura rutieră dar şi feroviară. Astfel, ca urmare
a eforturilor diplomatice depuse, România a obţinut dublarea reţelei rutiere
TEN-T pe teritoriu national şi impunerea unei “Axe Est-Vest” de relevenţă
regională la nivelul Uniunii Europene. În această ordine de idei, reţeaua TEN-T
pe teritoriul românesc ar trebui să se definitiveze, în principal, pe
următoarele două direcţii, ambele atât în componenta rutieră cât şi feroviară :
1.
Timişoara-Sebeş- Turda- Tg.
Mureş- Iaşi- Ungheni ;
2.
Calafat- Craiova- Alexandria- Bucureşti.
Oficialii Comisiei Europene au ajuns la concluzia că includerea
segmentului de autostradă Tg. Mureş-Iaşi-Ungheni în reţeaua TEN-T are rolul de coridor
de dezvoltare pentru zona nordică a României şi de interconectare viitoare a
Republicii Moldova la principalele coridoare europene. Alături de oficialii
Comisiei Europene si oficialii români au definit traseul Tg. Mureş- Iaşi- Ungheni ca a fi un traseu
prin excelenţă de importanţă europeană, care conectează două state membre ale U.E.,
România şi Ungaria, cu doi vecini importanţi care doresc un parcurs european,
Republica Moldova şi Ucraina şi scurtează ruta europeană Est-Vest, la nivel de
autostradă, cu peste 300 Km.
Dragi colegi, toate statele Uniunii Europene au peste 5 milioane de Km
de drumuri asfaltate, dintre care 61.600 Km sunt de autostradă. Neajunsul acestei
infrastructuri rutiere europene îl reprezintă reglementarea acesteia doar de
legislaţiile naţionale ale statelor membre, legislaţii cu prevederi separate,
fiecare în parte.
Tocmai din această cauză oficialii Comisiei Europene au
insistat pentru crearea reţelei TEN-T, pentru a se forma un sistem centralizat
reprezentat de programul reţelelor Trans-Europene TEN, conectând pe teritoriul
U.E. infrastructura de transport, telecomunicaţii şi enegie a statelor membre.
Rolul reţelelor Trans-Europene aşa cum l-a văzut Comisia Europeană este
reprezentat de :
-
Încurajarea competitivităţii şi creşterii economice;
-
Stimularea pieţii muncii ;
-
Îmbunătăţirea siguranţei şi fiabilităţii transportului;
-
Reducerea impactului negativ asupra mediului ;
-
Consolidarea cooperării inter-regionale.
Dragi colegi, dacă vorbim de obiectivele Comisiei Europene în ceea ce
priveşte transportul, vorbim despre stabilirea reţelei TEN-T care urmăreşte
crearea infrastructurii necesare pentru funcţionarea optimă a pieţei interne
comunitare, în strânsă legătură cu realizarea obiectivelor strategiei “Europa 2020” privind creşterea
economică, fiind justificată printre altele şi de dreptul fiecărui cetăţean,
aparţinând U.E., de a circula liber în spaţiul comunitar.
Având în vedere toate acestea, Comisarul european Corina Creţu, a
avertizat România că Master-planul, elaborat de Ministerul Transporturilor din
România, trebuie să respecte priorităţile reţelei TEN-T, în speţă finalizarea
la timp a reţelei centrale TEN-T care nu poate fi făcută decât cu bugetarea
corespunzătoare şi finalizarea şi a segmentului de autostradă Tg. Mureş- Iaşi-
Ungheni.
Domnule Ministru Ioan Rus, avertismentul Comisiei Europene a fost foarte
bine particularizat. Nu înţelegem de ce printr-o simplă semnătură de pix aţi
ignorant faptul că statul român a negociat timp de 5 ani şi a obţinut dublarea
reţelei rutiere TEN-T pe teritoriul naţional pe axa de dezvoltare Est-Vest. Având
în vedere acestea, săptămâna trecută, un număr de 71 de parlamentari v-au atras
atenţia asupra faptului că ignorarea cu rea credinţă a obligaţiilor asumate de
statul român faţă de partenerii europeni, reprezintă un exemplu de lipsă de
seriozitate care ar putea să atragă şi eventuale sancţiuni.
Finalizarea reţelei de transport TEN-T nu este doar un obiectiv al celor
75 de parlamentari români ci este un obiectiv al Comisiei Europene. Pe această
cale, insistăm asupra obligaţiei de a fi revizuit Master-planul de
infrastructură rutieră a României, în sensul includerii şi a segmentului de
autostradă Tg. Mureş- Iaşi- Ungheni, în caz contrar, rezervându-mi dreptul de a
sesiza Comisia Europeană cu privire la nerespectarea obligaţiilor asumate de
statul român faţă de partenerii europeni.
Vă mulţumesc pentru atentie!
Deputat PSD
Sorin Avram Iacoban
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu