Domnule Preşedinte al Camerei Deputaţilor,
Onorat Prezidiu,
Dragi colegi,
Cu permisiunea
dumneavoastră mă adresez de la înalta tribună a Parlamentului Romaniei domnului
Victor Ponta, Prim-Ministru a României, prin următoarea scrisoare deschisă:
Moldova are nevoie urgentă de autostrada Ungheni - Iaşi - Tg.
Mureş
Domnule Prim-Ministru
Victor Ponta, mă adresez dumneavoastră ca reprezentant al electoratului din
judeţul Iaşi, judeţ care alături de celelalte judeţe limitrofe are nevoie
urgentă de autostrada Est-Vest. Încă din anul 2008 de când proiectul de
autostradă a devenit oarecum viabil, o serie de „şovăieli” ale oamenilor
politici cu putere de decizie precum şi ale Ministerului Transportului sau C.N.A.D.N.R.
au făcut ca acest proiect de autostradă de importanţă strategic-europeană, care ar trebui să lege
şi Republica Moldova de spaţiul democratic european, să fie amânat, în mod
repetat, găsindu-se fel de fel de scuze, de cele mai multe ori nefundamentate.
Astfel, în unul din
punctele de vedere a C.N.A.D.N.R. se explica faptul că autostrada străbate un
traseu dificil ceea ce ar impune un volum mare al lucrărilor de artă (poduri,
podeţe, viaducte) şi numeroase arii protejate (situri de importanţă comunitară
şi situri de protecţie avifaunistică).
Cu altă ocazie, aceeaşi
C.N.A.D.N.R. a găsit scuza că proiectarea nu este finalizată întrucât procedura
de obţinere a acordului de mediu nu este finalizată. În aceeaşi ordine de idei,
un alt obstacol l-a reprezentat însuşi incompetenţa şi reaua credinţă a
Guvernului Boc care în urma unor expertize făcute probabil în timpul şedinţelor
din Modrogan, a estimat costuri foarte mari pe kilometru, undeva între 11 şi 60
milioane de euro.
S-a ajuns la concluzia
că se vor contracta în acest scop servicii de expertiză tehnică şi financiară
prin care se vor reanaliza soluţiile tehnice adoptate şi se vor face propuneri
de reducere a costurilor.
Tocmai când problema
costurilor părea rezolvată, C.N.A.D.N.R. nu se dezice de politica sa diversionistă,
venind cu un comunicat de presă prin care se releva faptul că începând cu anul
2010, ariile protejate care au impact asupra traseului autostrăzii au fost
extinse, ceea ce va determina reconsiderarea studiului de impact şi realuarea
procedurii de obţinere a acordului de mediu.
În vara lui 2012,
Ministrul Transporturilor, Ovidiu Silaghi, estimează costul total, în urma
elaborării indicatorilor tehnico-economici, la suma de 8,9 miliarde de euro,
deşi pe site-ul C.N.A.D.N.R., la zi, valoarea estimată a proiectului este de
doar 6,14 miliarde de euro.
Laszlo Borbely declara
în perioada în care era Ministru al Mediului că în urma mai multor discuţii la
nivelul Comisiei Europene s-a acceptat ca, până la urmă, o parte din autostrada
Ungheni-Târgu Mureş, să fie finanţată din bani europeni.
Domnule Prim-Ministru,
opinia publică din judeţul Iaşi şi din toate judeţele Moldovei a luat la
cunoştinţă, din presă, de declaraţiile dumneavoastră cum că susţineţi finanţarea
autostrăzii Est-Vest, Ungheni-Iaşi-Tg. Mureş. În acest moment, până la apariţia
Master-planului de dezvoltare a infrastructurii de transport se cunoştea faptul
că tronsonul Tg. Mureş-Neamţ este în stadiul de refacere a studiului de
fezabilitate, cel actual fiind încărcat artificial, iar tronsonul Tg.
Neamţ-Iaşi-Ungheni va putea avea finanţare şi bugetat corespunzător în perioada
2014-2020. Mai mult, în august 2014 oficialii C.N.A.D.N.R. au şi stabilit costurile
pentru refacerea studiului de fezabilitate, undeva între 103 şi 122 milioane de
lei, costuri care vor putea fi suportate prin Programul Operaţional Sectorial-Transport.
Din păcate, în octombrie
2014, odată cu publicarea Master-planului de dezvoltare a infrastructurii de
transport, pentru segmentul Ungheni- Tg. Mureş se prevede doar un drum expres,
autostrada promisă neapărând nici la 26 octombrie 2014 în varianta revizuită
a Master-planului.
Cetăţenii judeţului Iaşi
şi a judeţelor limitrofe nu pot înţelege această schimbare de optică a
ministrului Ioan Rus de vreme ce în campania electorală, acelaşi ministru, a
avut numeroase apariţii publice partizane necesităţii autostrăzii Est-Vest,
susţinând că există resurse pentru realizarea acesteia până în 2018.
Domnule Prim-Ministru
Victor Ponta, în ziua în care mă adresez dumneavoastră, C.N.A.D.N.R. susţine
public că autostrada Tg. Mureş-Iaşi-Ungheni devine o alternativă atractivă
pentru traficul internaţional de tranzit care se va desfăşura între Coridoarele
de Transport PAN-European nr. IV şi IX. Mai mult, au fost stabilite şi
tronsoanele de executare ale autostrăzii precum şi proiectantul acestora, în
speţă tronsonul Tg. Mureş-Ditrău, având în total 91,6 Km cu proiectantul S.C.
SEARCH CORPORATION S.R.L., tronsonul Ditrău-Tg. Neamţ având 118 Km cu proiectantul S.C.
IPTANA S.A. şi tronsonul Tg. Neamţ-Iaşi-Ungheni având 100,6 Km cu proiectantul S.C.
INOXA S.R.L. .
În prezent, legătura
între cele două provincii istorice, Moldova şi Transilvania, se desfăşoară pe
traseele DN 15 B - DN 15 şi DN 15 - DN 12C - DN 13 B care fac cu greu faţă fluxului
sporit de trafic.
Domnule Prim-Ministru
Victor Ponta, românii din judeţul Iaşi şi din judeţele limitrofe ale acestuia
doresc „o Românie care uneşte”, însă pentru „o Românie care uneşte” este nevoie
şi de o infrastructură corespunzătoare. Autostrada Est- Vest a fost promisă
încă din anul 2008 şi susţinută la nivel guvernamental atât declarativ cât şi
faptic.
Au fost găsite surse de finanţare,
s-au refăcut studii de fezabilitate, s-au cheltuit bani guvernamentali,
s-au stabilit tronsoanele de executare şi proiectanţii acestora, mai trebuie să
se manifeste doar voinţa politică. Alegătorii din provincia istorică, Moldova,
au fost mereu lăsaţi la urmă de guvernările din anii 2009-2012. Vă scriu cu
speranţa că veţi interveni activ pentru revizuirea Master-planului de
infrastructură rutieră în sensul includerii ca prioritate strategică şi a
autostrăzii Ungheni-Iaşi-Tg. Mureş.
Nu în ultimul rând,
domnule Prim-Ministru, promisiunile făcute cetăţenilor din provincia istorică,
Moldova, au ajuns la scadenţă şi ca orice obligaţie ajunsă la scadenţă aceasta
trebuie onorată pentru că şi cetăţenii din această parte de ţară merită să
beneficieze de o infrastructură rutieră adecvată şi de condiţii de transport
rutier civilizate.
Cu adâncă
preţuire,
DEPUTAT SORIN AVRAM
IACOBAN
PSD, Colegiul 10 Iaşi
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu