Am votat Proiectul de Lege care are ca obiect infiintarea Agentiei Nationale de Administrare a Bunurilor Sechestrate, institutie publica de interes national, cu personalitate juridica, in subordinea Ministerului Justitiei.
In fond se transpune Directiva 2014/42/UE,
privind inghetarea si confiscarea instrumentelor si produselor infractiunilor
savarsite in Uniunea Europeana.
Proiectul de lege interactioneaza cu
institutia Procesului Penal, institutie reglementata de Codul de Procedura
penala cu care nu intra in conflict, ci il consolideaza si il completeaza in
momentul in care codul nu ofera o solutie legala in materia sechestrului,
urmarind sa se faca aplicarea principiului recunoscut de dreptul romanesc,
principiu care vorbeste despre faptul ca produsul infractiunii trebuie
confiscat impreuna cu celelalte elemente care au concurat la savarsirea
infractiunii.
Prezenta propunere legislativa nu
creeaza paralelism legislativ cu institutia procurorului sau a partii
responsabile civilmente, sau cu institutia sechestrului asigurator.
Trebuie sa precizez ca aceasta lege
a fost ceruta de realitatea din societatea romaneasca, anume ca foarte putine
din sumele care trebuiau recuperate de statul roman, sume castigate in instanta
de la cei care au savarsit infractiuni, au ajuns in contul statului, masura
sechestrului neputand opera pana la final din cauza diferitelor probleme legate
de recuperarea efectiva a sumelor,
astfel incat recuperarea acestor
sa le spunem despagubiri se facea undeva sub 10 % din cat considera instanta ca
trebuia sa se faca.
Agentia va fi obligata sa ofere
toate datele cerute de organele de urmarire penala, de judecatorul
competent fara sa poata opta pentru un
refuz de furnizare sau de colectare date, sau asa cum se precizeaza exact in cuprinsul
legii, de un refuz de colectare sau transmitere de date, insa, pentru anumite
motive pertinente cum ar fi: punerea in pericol a securitatii nationale
(motivele sunt prevazute limitativ in textul de lege). Agentia va putea refuza
punerea la dispozitie a datelor detinute
altor organe cu atributii de recuperare (organe care au si ele creante
cu un anumit rang).
Agentia, de asemenea, va putea, in
anumite circumstante explicate clar de lege, sa refuze colectarea de date fata
de o anumita situatie care ar putea atrage competenta, insa acest refuz nu va
putea fi opus organelor statului, in speta procurorilor si instantei de
judecata.
Evident, exista si aspecte specifice
in ceea ce priveste confiscarea bunurilor, cu prevederi speciale in functie de
natura bunului, sau daca acesta este sau nu perisabil, sau daca este mobil,
incorporal sau nu, pentru sumele de bani ridicate direct de la cei vizati
acestea fiind depuse intr-un cont deschis de Agentie, cu exceptia sumelor din
conturi pentru care opereaza sechestrul fara deposedare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu