luni, 15 decembrie 2014

Bucuresti - Declaratia politica "Demersurile pentru realizarea autostrazii Ungheni – Iasi – Targu Mures continua"




Distinse domnule Preşedinte,
Onorat prezidiu,
Stimate doamne şi stimaţi domni deputaţi!   
Cu îngăduinţa dumneavoastră, astăzi voi prezenta declaraţia politică intitulată:

Demersurile pentru realizarea autostrazii Ungheni – Iasi – Targu Mures continua


 Dragi colegi, tin sa va multumesc dumneavoastra, celor 74 de deputati si senatori de diferite coloraturi politice care ati aderat demersului meu initiat pentru revizuirea master - planului privind infrastructura de transport a României. Evident, obiectul acestei revizuiri îl constitue introducerea, ca prioritate strategică, pentru segmentul de finanţare 2015-2020, a autostrăzii cu denumirea generică Est-Vest sau, aşa cum mai este cunoscută, a autostrăzii Tg. Mureş- Iaşi- Ungheni. Ceea ce este important de menţionat este faptul că Comisarul European ce reprezinta Romania, doamna Corina Creţu, a insistat pentru finalizarea reţelei TEN-T pe teritoriu national ca o obligaţie care trebuie să fie cuprinsă în master-plan, o obligaţie pe care statul român trebuie să o indeplineasca cu prioritate.

 În ultimii ani, România a înregistrat progrese mari în negocierile purtate cu Comisia Europeană şi Consiliul pentru Transport, Telecomunicaţii şi Energie al Uniunii Europene, în ceea ce priveşte infrastructura rutieră dar şi feroviară. Astfel, ca urmare a eforturilor diplomatice depuse, România a obţinut dublarea reţelei rutiere TEN-T pe teritoriu national şi impunerea unei “Axe Est-Vest” de relevenţă regională la nivelul Uniunii Europene. În această ordine de idei, reţeaua TEN-T pe teritoriul românesc ar trebui să se definitiveze, în principal, pe următoarele două direcţii, ambele atât în componenta rutieră cât şi feroviară :
1.                       Timişoara-Sebeş- Turda- Tg. Mureş- Iaşi- Ungheni ;
2.                       Calafat- Craiova- Alexandria- Bucureşti.   

Oficialii Comisiei Europene au ajuns la concluzia că includerea segmentului de autostradă Tg. Mureş-Iaşi-Ungheni în reţeaua TEN-T are rolul de coridor de dezvoltare pentru zona nordică a României şi de interconectare viitoare a Republicii Moldova la principalele coridoare europene. Alături de oficialii Comisiei Europene si oficialii români au definit traseul  Tg. Mureş- Iaşi- Ungheni ca a fi un traseu prin excelenţă de importanţă europeană, care conectează două state membre ale U.E., România şi Ungaria, cu doi vecini importanţi care doresc un parcurs european, Republica Moldova şi Ucraina şi scurtează ruta europeană Est-Vest, la nivel de autostradă, cu peste 300 Km.

Dragi colegi, toate statele Uniunii Europene au peste 5 milioane de Km de drumuri asfaltate, dintre care 61.600 Km sunt de autostradă. Neajunsul acestei infrastructuri rutiere europene îl reprezintă reglementarea acesteia doar de legislaţiile naţionale ale statelor membre, legislaţii cu prevederi separate, fiecare în parte. 

Tocmai din această cauză oficialii Comisiei Europene au insistat pentru crearea reţelei TEN-T, pentru a se forma un sistem centralizat reprezentat de programul reţelelor Trans-Europene TEN, conectând pe teritoriul U.E. infrastructura de transport, telecomunicaţii şi enegie a statelor membre. Rolul reţelelor Trans-Europene aşa cum l-a văzut Comisia Europeană este reprezentat de :
-   Încurajarea competitivităţii şi creşterii economice;
-   Stimularea pieţii muncii ;
-   Îmbunătăţirea siguranţei şi fiabilităţii transportului;
-   Reducerea impactului negativ asupra mediului ;
-   Consolidarea cooperării inter-regionale.

Dragi colegi, dacă vorbim de obiectivele Comisiei Europene în ceea ce priveşte transportul, vorbim despre stabilirea reţelei TEN-T care urmăreşte crearea infrastructurii necesare pentru funcţionarea optimă a pieţei interne comunitare, în strânsă legătură cu realizarea obiectivelor strategiei “Europa 2020” privind creşterea economică, fiind justificată printre altele şi de dreptul fiecărui cetăţean, aparţinând U.E., de a circula liber în spaţiul comunitar.

Având în vedere toate acestea, Comisarul european Corina Creţu, a avertizat România că Master-planul, elaborat de Ministerul Transporturilor din România, trebuie să respecte priorităţile reţelei TEN-T, în speţă finalizarea la timp a reţelei centrale TEN-T care nu poate fi făcută decât cu bugetarea corespunzătoare şi finalizarea şi a segmentului de autostradă Tg. Mureş- Iaşi- Ungheni.

Domnule Ministru Ioan Rus, avertismentul Comisiei Europene a fost foarte bine particularizat. Nu înţelegem de ce printr-o simplă semnătură de pix aţi ignorant faptul că statul român a negociat timp de 5 ani şi a obţinut dublarea reţelei rutiere TEN-T pe teritoriul naţional pe axa de dezvoltare Est-Vest. Având în vedere acestea, săptămâna trecută, un număr de 71 de parlamentari v-au atras atenţia asupra faptului că ignorarea cu rea credinţă a obligaţiilor asumate de statul român faţă de partenerii europeni, reprezintă un exemplu de lipsă de seriozitate care ar putea să atragă şi eventuale sancţiuni.

Finalizarea reţelei de transport TEN-T nu este doar un obiectiv al celor 75 de parlamentari români ci este un obiectiv al Comisiei Europene. Pe această cale, insistăm asupra obligaţiei de a fi revizuit Master-planul de infrastructură rutieră a României, în sensul includerii şi a segmentului de autostradă Tg. Mureş- Iaşi- Ungheni, în caz contrar, rezervându-mi dreptul de a sesiza Comisia Europeană cu privire la nerespectarea obligaţiilor asumate de statul român faţă de partenerii europeni.

Vă mulţumesc pentru atentie!

Deputat PSD 

 Sorin Avram Iacoban

Niciun comentariu: