miercuri, 3 decembrie 2014

Bucureşti - Declaraţia politică: "Moldova are nevoie urgentă de autostrada Ungheni - Iaşi -Tg. Mureş"






Domnule Preşedinte al Camerei Deputaţilor,
Onorat Prezidiu,
Dragi colegi,

Cu permisiunea dumneavoastră mă adresez de la înalta tribună a Parlamentului Romaniei domnului Victor Ponta, Prim-Ministru a României, prin următoarea scrisoare deschisă:

Moldova are nevoie urgentă de autostrada Ungheni - Iaşi - Tg. Mureş

            Domnule Prim-Ministru Victor Ponta, mă adresez dumneavoastră ca reprezentant al electoratului din judeţul Iaşi, judeţ care alături de celelalte judeţe limitrofe are nevoie urgentă de autostrada Est-Vest. Încă din anul 2008 de când proiectul de autostradă a devenit oarecum viabil, o serie de „şovăieli” ale oamenilor politici cu putere de decizie precum şi ale Ministerului Transportului sau C.N.A.D.N.R. au făcut ca acest proiect de autostradă de importanţă   strategic-europeană, care ar trebui să lege şi Republica Moldova de spaţiul democratic european, să fie amânat, în mod repetat, găsindu-se fel de fel de scuze, de cele mai multe ori nefundamentate. 

            Astfel, în unul din punctele de vedere a C.N.A.D.N.R. se explica faptul că autostrada străbate un traseu dificil ceea ce ar impune un volum mare al lucrărilor de artă (poduri, podeţe, viaducte) şi numeroase arii protejate (situri de importanţă comunitară şi situri de protecţie avifaunistică). 

            Cu altă ocazie, aceeaşi C.N.A.D.N.R. a găsit scuza că proiectarea nu este finalizată întrucât procedura de obţinere a acordului de mediu nu este finalizată. În aceeaşi ordine de idei, un alt obstacol l-a reprezentat însuşi incompetenţa şi reaua credinţă a Guvernului Boc care în urma unor expertize făcute probabil în timpul şedinţelor din Modrogan, a estimat costuri foarte mari pe kilometru, undeva între 11 şi 60 milioane de euro. 

            S-a ajuns la concluzia că se vor contracta în acest scop servicii de expertiză tehnică şi financiară prin care se vor reanaliza soluţiile tehnice adoptate şi se vor face propuneri de reducere a costurilor. 

            Tocmai când problema costurilor părea rezolvată, C.N.A.D.N.R. nu se dezice de politica sa diversionistă, venind cu un comunicat de presă prin care se releva faptul că începând cu anul 2010, ariile protejate care au impact asupra traseului autostrăzii au fost extinse, ceea ce va determina reconsiderarea studiului de impact şi realuarea procedurii de obţinere a acordului de mediu.

            În vara lui 2012, Ministrul Transporturilor, Ovidiu Silaghi, estimează costul total, în urma elaborării indicatorilor tehnico-economici, la suma de 8,9 miliarde de euro, deşi pe site-ul C.N.A.D.N.R., la zi, valoarea estimată a proiectului este de doar 6,14 miliarde de euro.

            Laszlo Borbely declara în perioada în care era Ministru al Mediului că în urma mai multor discuţii la nivelul Comisiei Europene s-a acceptat ca, până la urmă, o parte din autostrada Ungheni-Târgu Mureş, să fie finanţată din bani europeni. 

           Domnule Prim-Ministru, opinia publică din judeţul Iaşi şi din toate judeţele Moldovei a luat la cunoştinţă, din presă, de declaraţiile dumneavoastră cum că susţineţi finanţarea autostrăzii Est-Vest, Ungheni-Iaşi-Tg. Mureş. În acest moment, până la apariţia Master-planului de dezvoltare a infrastructurii de transport se cunoştea faptul că tronsonul Tg. Mureş-Neamţ este în stadiul de refacere a studiului de fezabilitate, cel actual fiind încărcat artificial, iar tronsonul Tg. Neamţ-Iaşi-Ungheni va putea avea finanţare şi bugetat corespunzător în perioada 2014-2020. Mai mult, în august 2014 oficialii C.N.A.D.N.R. au şi stabilit costurile pentru refacerea studiului de fezabilitate, undeva între 103 şi 122 milioane de lei, costuri care vor putea fi suportate prin Programul Operaţional Sectorial-Transport.

           Din păcate, în octombrie 2014, odată cu publicarea Master-planului de dezvoltare a infrastructurii de transport, pentru segmentul Ungheni- Tg. Mureş se prevede doar un drum expres, autostrada promisă neapărând nici la 26 octombrie 2014 în varianta revizuită a    Master-planului. 

           Cetăţenii judeţului Iaşi şi a judeţelor limitrofe nu pot înţelege această schimbare de optică a ministrului Ioan Rus de vreme ce în campania electorală, acelaşi ministru, a avut numeroase apariţii publice partizane necesităţii autostrăzii Est-Vest, susţinând că există resurse pentru realizarea acesteia până în 2018. 

         Domnule Prim-Ministru Victor Ponta, în ziua în care mă adresez dumneavoastră, C.N.A.D.N.R. susţine public că autostrada Tg. Mureş-Iaşi-Ungheni devine o alternativă atractivă pentru traficul internaţional de tranzit care se va desfăşura între Coridoarele de Transport PAN-European nr. IV şi IX. Mai mult, au fost stabilite şi tronsoanele de executare ale autostrăzii precum şi proiectantul acestora, în speţă tronsonul Tg. Mureş-Ditrău, având în total 91,6 Km cu proiectantul S.C. SEARCH CORPORATION S.R.L., tronsonul Ditrău-Tg. Neamţ având 118 Km cu proiectantul S.C. IPTANA S.A. şi tronsonul Tg. Neamţ-Iaşi-Ungheni având 100,6 Km cu proiectantul S.C. INOXA S.R.L. .

       În prezent, legătura între cele două provincii istorice, Moldova şi Transilvania, se desfăşoară pe traseele DN 15 B - DN 15 şi DN 15 - DN 12C - DN 13 B care fac cu greu faţă fluxului sporit de trafic.

            Domnule Prim-Ministru Victor Ponta, românii din judeţul Iaşi şi din judeţele limitrofe ale acestuia doresc „o Românie care uneşte”, însă pentru „o Românie care uneşte” este nevoie şi de o infrastructură corespunzătoare. Autostrada Est- Vest a fost promisă încă din anul 2008 şi susţinută la nivel guvernamental atât declarativ cât şi faptic. 

            Au fost găsite surse de finanţare,  s-au refăcut studii de fezabilitate, s-au cheltuit bani guvernamentali, s-au stabilit tronsoanele de executare şi proiectanţii acestora, mai trebuie să se manifeste doar voinţa politică. Alegătorii din provincia istorică, Moldova, au fost mereu lăsaţi la urmă de guvernările din anii 2009-2012. Vă scriu cu speranţa că veţi interveni activ pentru revizuirea Master-planului de infrastructură rutieră în sensul includerii ca prioritate strategică şi a autostrăzii Ungheni-Iaşi-Tg. Mureş. 

            Nu în ultimul rând, domnule Prim-Ministru, promisiunile făcute cetăţenilor din provincia istorică, Moldova, au ajuns la scadenţă şi ca orice obligaţie ajunsă la scadenţă aceasta trebuie onorată pentru că şi cetăţenii din această parte de ţară merită să beneficieze de o infrastructură rutieră adecvată şi de condiţii de transport rutier civilizate.       


Cu adâncă preţuire,  

          DEPUTAT SORIN AVRAM IACOBAN

PSD, Colegiul 10 Iaşi

Niciun comentariu: